small logo

News

30 januari 2016

Danielle heeft me hoofdstuk 4 en 5 teruggestuurd en de Black Widow is klaar!

 

 

Workshop Show don't tell

Toen Rianne vroeg of er schrijvers waren die wilden meewerken aan de Fantasy Experience op het Coornhert Gymnasium in Gouda, gaf ik mijzelf zonder aarzeling op als vrijwilliger om een workshop te geven. In eerste instantie wist ik eerlijk gezegd niet waar ik het over zou hebben, maar uiteindelijk besloot ik om een workshop te geven over ‘Show, don’t tell’, een techniek waar iedere schrijver mee te maken krijgt, en ik ging aan de slag om hier een stukje over te schrijven.

Op 2 oktober was het zover. Ik stond tegenover zestien leerlingen, in de leeftijd variërend tussen de dertien en veertien jaar. Ze namen plaats achter de schooltafels en waren nog druk aan het kletsen.
Ik wachtte even totdat iedereen op hun plaats zat en deelde aan iedereen de workshop ‘Show, don’t tell’ uit, die ik op zondag had geprint en die een docent voor mij had gekopieerd.
Daarna stelde ik mijzelf in het kort voor en vroeg aan iedere leerling, individueel, door naar ze toe te lopen, wie hij of zij was en vroeg of ze het leuk vinden om te schrijven. De meesten gaven aan dat ze het niet zo heel erg leuk vinden.

Marco Leeuwrik Op Facebook
Foto genomen door Marco Leeuwrik

Ik deed de beamer aan om de theorie te bespreken. Nadat ik het de IJsbergtheorie van Ernest Hemingway had besproken, vroeg ik aan de leerlingen of ze zich daar een voorstelling van konden maken. Eén leerling riep meteen de Titanic.

Ik knikte bevestigend en maakte op het whiteboard een tekening van een ijsberg, waarvan een topje boven de zeespiegel uitstak en waarvan het grootste deel onder de zeespiegel zat. Ik tekende een boot erbij om te illustreren dat je alleen de top van de ijsberg ziet, dat meeste onder water zit en dat dit precies is waar het om gaat bij ‘Show don’t tell’: vertel niet alles, maar laat een deel over aan de fantasie van je lezer.
Daarna kwam ik met een paar voorbeelden waarbij ik als een soort cabaretier enkele emoties uitbeeldde en vroeg of de leerlingen zelf ook een paar aanvullingen hadden.
Toen ik het had over trommelen op de tafel met je vingertoppen als je geïrriteerd bent, leek het heel even op een muziekklas. Ik moest inwendig grinniken om zoveel enthousiasme.
Aan het eind van de theorie kregen de leerlingen een schrijfopdracht om ‘Show don’t tell’ toe te passen in een verhaal en deelde ze mee dat ze daar een uur de tijd voor hadden.
Iedereen klonk verontwaardigd, zo van: “Een uur? Zo lang?”

Tijdens de schrijfopdracht maakte ik een paar keer een rondje en de leerlingen die nog niet aan het schrijven waren, klaagden dat ze nog geen onderwerp hadden om over te schrijven. Ik hurkte neer en vroeg wat ze zelf leuk vinden om te doen, hobby’s of wat dan ook en daar een verhaal over te schrijven.
Nadat iedereen bezig was met schrijven – een paar kinderen werkten daarbij met elkaar samen – kwam, Marco, leraar Nederlands, de klas binnen en vroeg of ik nog iets wilde drinken en of ik nog wat wilde vertellen over het tot stand komen van een cover.
“Geen probleem,” zei ik en nadat de directeur weg was, ging ik meteen de cover van “De Uitverkorene” opzoeken om deze later op de beamer te tonen.

Nadat er een uur verstreken was, riepen een paar leerlingen dat een uur schrijven toch wel wat kort is. Dat vond ik leuk om te horen. Ik vroeg of iemand zijn stukje wilde voorlezen, het was niet verplicht, vulde ik meteen aan. Vier leerlingen lazen hun verhaal voor.

Ik deed daarna de beamer aan, toonde de cover van “De Uitverkorene” en vroeg aan de leerlingen wat ze ervan vonden. Ik schetste in het kort het tot-stand-komen van de cover en vroeg vervolgens of de leerlingen zelf een afbeelding konden zoeken die het beste bij hun verhaal paste. Op het whiteboard veegde ik de IJsbergtekening uit en verving die voor “RGBSTOCK.COM”, een site waar je royalty free foto’s kunt gebruiken voor je verhaal. Terwijl iedereen druk bezig was, liep ik in het rond en hielp een paar leerlingen die moeite hadden om een afbeelding van het internet in MS-Word te zetten. Ik legde uit dat je de afbeelding lokaal kon opslaan om deze te gebruiken. Een leerling had niet voldoende rechten in Windows om een afbeelding op te slaan en toen vertelde ik dat je ook met behulp van print screen een schermafdruk kunt maken en deze in je document kunt plakken. Dat ging zonder problemen.

Verder vertelde ik waarom het gebruik van royalty free foto’s zo belangrijk was: namelijk dat je niet zomaar zonder toestemming een foto van het internet mag gebruiken en dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken bij het gebruiken van royalty free – rechten vrije – foto’s.

 ***


Ik kijk met plezier terug op die dag en vond het een leuke uitdaging.